VII Kongres Innowacyjnego Marketingu

w samorządach
Logowanie
X

Zaloguj się aby uzyskać dostęp do pełnej zawartości serwisu.

Zapomniałem hasła
 
drukuj

Wiadomości

Zakończył się VII Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach

06-12-2017
Systemy koordynacji marki miejsca, skuteczne zarządzanie szlakami turystycznymi, sposoby wyróżniania się na tle konkurencji – to tylko niektóre kwestie poruszane w trakcie VII KIMwS. 
 
Podczas kongresu prelegenci podkreślali, jak wielkie znaczenie ma umiejętność wyróżnienia się na tle konkurencji, również w przypadku działań marketingowych prowadzonych przez samorządy. Jak przekonywali, punktem wyjściowym w budowaniu strategii powinno być znalezienie tzw. USP (ang. unique selling proposition), czyli unikatowej propozycji sprzedażowej, która będzie szczególnie eksponowana w ramach działań promocyjnych. Marcin Piotrowski, dyrektor festiwalu Folkowisko udowodnił w wystąpieniu, że dysponując dobrą strategią marketingową nawet brak infrastruktury czy znaczna odległość od centrum regionu może stać się mocną stroną wydarzenia. Piotrowski swoją imprezę zorganizował w liczącej 37 mieszkańców wsi Gorajec i promował ją możliwością obcowania z naturą, wyciszeniem i odpoczynkiem od wielkomiejskiego zgiełku oraz specyficznym, ludowym klimatem.
 
Miejsce jako wspólnota
Marketing miejsca pozwala nie tylko przyciągnąć turystów, ale również podnieść jakość życia mieszkańców oraz zwiększyć ich poziom zadowolenia. Właśnie dlatego niezbędny jest dialog pomiędzy obywatelami oraz samorządem. Dopiero taka współpraca może zaowocować możliwością zaangażowania się samych mieszkańców w budowanie marki. Brak zgodności na tym polu skutkować będzie brakiem spójności wizerunkowej, ale może pociągać za sobą bardziej poważne konsekwencje.
 
 
Potrzeba wizji i spójności
Chociaż prelegenci byli zgodni co do faktu, że w polskich samorządach marketing miejsc jest rozwijany, to w wielu przypadkach wciąż traktowany jest powierzchownie. Bardzo często sprowadza się go wyłącznie do stworzenia logo, prowadzenia konta na Facebooku oraz kampanii reklamowych. Jednak jeżeli marketing terytorialny ma być rzeczywiście skuteczny, niezbędne jest podejście całościowe: Marka miejsca nie może być płytka ani płaska. Musi być oparta o wielką ideę, która nie tylko będzie odpowiadać bieżącym celom, ale będzie ciągle żywa za 5 czy 10 lat – wyjaśniał Piotr Lutek, prezes Synergia Lublin. – Marka to nie tylko wizualne opakowanie, ale ważny element miasta, który popycha wszystkie procesy, inwestycje, działania w określonym kierunku, w stronę obranego przez nas celu.
 
Marketing miejsc wymaga więc skoordynowania działań na wielu płaszczyznach. Jest to szczególnie trudne zadanie w przypadku marki regionalnej. Obecnie poszczególne województwa posiadają w ramach regionu dużą liczbę konkurujących ze sobą logotypów, co wywołuje niepotrzebny szum informacyjny. Brakuje także współpracy pomiędzy podmiotami, wspólnej bazy materiałów wizualnych czy koordynacji kalendarza wydarzeń. Tymczasem dopiero spójne działania na wielu polach, skupione wokół sprecyzowanej idei, pozwalają na skuteczne budowanie marki.
 
Wśród wystąpień znalazły się także m.in. kwestie dotyczące prawnej ochrony wizerunku, objazdowych kampanii marketingowych czy innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Wydarzenie wzbogacone zostało również o warsztaty dotyczące wykorzystania e-marketingu oraz praktycznego wdrażania strategii marki. Warto zaznaczyć, iż podczas Kongresu kolejny raz przyznano nagrody „Cyfrowy Samorząd”. Wręczane są one za skuteczne wykorzystanie nowych technologii w rozwoju i działalności gminy. Zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu została gmina Trzebownisko, nagrodzona za kompleksowe wdrażanie innowacyjnych systemów usprawniających administrację. Wyróżnione zostały również gmina Gorzyce, za ducha pomocy i umiejętność promowania charytatywności oraz gmina Tryńcza, za wszechstronne użycie różnorodnych kanałów komunikacji.
 
lista aktualności
 
 
Ideo pozycjonowanie Realizacja i 
CMS  Edito  Powered by: